Kom i form til skiferien

Hvis du skal på skiferie, så er det vigtigt, at du sørger for, at din krop er klar til oplevelsen. Det kan simpelthen ikke siges ofte nok. Alt for mange danskere tager hvert eneste år på skiferie blot for at opdage, at det er langt hårdere, end det umiddelbart ser ud til. Når man ser en skiløber, så ser det jo bare ud til at man glider afsted og styrer lidt med stavene.

Virkeligheden ser en hel del anderledes ud, for skiløb kræver overraskende god udholdenhed og god fysisk form i hele kroppen. Det er ikke nok bare at træne dine ben.

 

Disse øvelser vil give gode resultater

Først og fremmest bør man sørge for at lave øvelser, der fremmer din krops fleksibilitet. Der er mange vrid og bevægelser i skiløb, så det er uundværligt med en fleksibel krop, der ikke bliver træt efter et par minutter.

Yoga er en glimrende måde at forbedre din smidighed og gøre leddene mere fleksible. Det samme gælder med aerobic øvelser. Det styrker din krops muskulatur og gør dig klar til at komme ud på pisterne.

Men der skal også lidt styrke til, for det er hårdt arbejde at stå på ski. Hvis du vil have styrken til at holde skiene i den rigtige position, i selv den tungeste og vådeste sne, så er det vigtigt at du ikke springer dette trin over. Eksempler på gode styrkeøvelser til skiløb er squats, box jumps, planke og sidelæns hop.

 

En sund krop vil få mere ud af turen

Der er ingen tvivl om at din skiferie vil være meget bedre, hvis du sørger for at komme i form først. Det kan også hjælpe med at forebygge skader, der ellers vil sætte en meget brat stopper for hele turen. Så kom i form og hav den bedste skiferie.

Skriv et svar